Eneco, een toonaangevend energiebedrijf, begon aan een reis om zijn diensten te revolutioneren te midden van het dynamische landschap van de energietransitie. In deze case study duiken we in twee cruciale projecten die zijn ondernomen door een samenwerkend team, gericht op dynamische prijsoplossingen en het aanpakken van het nijpende tekort aan ingenieurs in het licht van de evoluerende energiebehoeften. Deze inspanningen werden gedreven door uitgebreid gebruikersonderzoek, samenwerking tussen diverse experts en een toewijding om waarde toe te voegen met oplossingen. Mijn opdracht bestond uit twee onderdelen.
Allereerst het onderdeel rondom dynamische tarieven. Eneco erkende het potentieel van dynamische prijsstelling om gebruikers te versterken en het energieverbruik te optimaliseren. Om dit te verkennen, ging een multidisciplinair team, bestaande uit UX-onderzoekers, ontwerpers en productmanagers onder leiding van [uw naam], aan de slag met uitgebreid gebruikersonderzoek. Door middel van een reeks interviews kregen ze diepgaande inzichten in consumentengedrag, voorkeuren en pijnpunten.
De samenwerking tussen teamleden was cruciaal bij het synthetiseren van onderzoeksresultaten en het conceptualiseren van innovatieve oplossingen. Door gebruik te maken van de expertise van ontwerpers en productmanagers, verkende het team de integratie van dynamische prijsstelling met toegevoegde waarde producten. Deze samenwerkingsaanpak bevorderde creativiteit en zorgde ervoor dat voorgestelde oplossingen niet alleen haalbaar waren, maar ook aansloten bij de behoeften van gebruikers.
De tweede opdracht ging om het werven van engineers. Door de snelle vraag naar hernieuwbare energietechnologieën, zoals warmtepompen en zonnepanelen, vereiste een geschoolde beroepsbevolking om de energietransitie te faciliteren. Eneco erkende de dringende behoefte om ingenieurs aan te trekken en te behouden om deze transitie te versnellen. Opnieuw samenwerkend met een divers team, waaronder UX-onderzoekers, ontwerpers en HR-professionals, ik leidde inspanningen om effectieve strategieën voor talentverwerving te bedenken.
Door grondig onderzoek en analyse identificeerde het team de belangrijkste factoren die de carrièrekeuzes en tevredenheid van ingenieurs beïnvloeden. Door gebruik te maken van de gezamenlijke expertise van teamleden, inclusief inzichten uit UX-onderzoek, formuleerden ze gerichte initiatieven om topingenieurs aan te trekken en te behouden.
INNOVATIE
Hoe kunnen we met een nieuw product: Dynamische tarieven de klant nog beter bedienen? Kunnen we dit samenvoegen met innovatieve ideeen die de energie transitie nog meer kunnen versnellen? Waar hebben klanten behoefte aan?
Werving
De groepe engineers is een moelijke groep om te werven. Ze hebben vaak al genoeg werk en willen voornamelijk graag zelfstandig zijn. Hoe kunnen we deze groep bereiken? Wat zoeken ze in hun werk? En wat moeten we doen om hun aan ons te binden?
Interviews
We hebben honderden klanten gesproken voor dit onderzoek. Hierdoor kregen we een fantastisch inkijkje in de behoefte van klanten en hebben we een diepgaand begrip van de markt en de mogelijkheden gekregen.
Community
Door te verbinden aan sociale platformen waar engineers met elkaar de dagelijkse werkzaamheden bespreken konden we meer leren over de behoeften en de mogelijkheden.
k heb superfijn samengewerkt met Eline bij Eneco. Eline staat voor de stem van de gebruiker en gaat hier ook echt voor de volle 100% voor. Hierbij verliest ze niet de vraag achter de vraag uit het oog waardoor ze ook alle stakeholders meekrijgt. Eline is een creatieve denker, betrokken, vakkundig en een ontzettend harde werker. Daarnaast heeft ze een open en transparante manier van communiceren die ik zeer kan waarderen en waardoor we op 1 lijn zaten. Ik kan haar van harte aanbevelen.
Ze is zelfstandig en weet goed wat er moet gebeuren, wat haar erg effectief maakt in haar werk. Dankzij haar inzet staat UX Research nu goed op de kaart binnen Vattenfall. Eline is daarnaast niet bang om nieuwe methoden voor te stellen en zaken in beweging te krijgen. Ik beveel haar dan ook van harte aan voor elke organisatie die vooruit wil.
Kirsten van Mieden
User Researcher
TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN
Het creëren van een klantgedreven organisatie.
Ik zal altijd proberen om iedereen op 1 lijn te krijgen, maar vooral dat alle verwandering die ik voorstel door medewerkers onderstreept worden.
Innovatie & productontwikkeling
Ontdekken wat gebruikers willen en samenwerken met de ontwerp- en ontwikkelingsteams om dit te realiseren.
UX onderzoek gebruiken om de strategie op twee verschillende vlakken binnen Eneco te bepalen.