Na veel teamwork en lange werkdagen is je product gelanceerd. Maar is het effectief? Zijn de dingen die je in theorie als waarheid hebt beschouwd ook in de praktijk waar? Was je strategie de juiste? In een ideale wereld is je strategie getest, maar veel bedrijven werken nog steeds niet op basis van data. Ik hoor vaak van teams dat ze nauwelijks in staat zijn om dit te analyseren, niet omdat ze het niet proberen, maar vanwege een gebrek aan tijd, kennis en vaardigheid. En toch is het evalueren van je activiteiten uiterst belangrijk. Heeft die functie waar je uren aan hebt besteed iets opgeleverd? Is het conversiepercentage gestegen? Hebben je knoppen en call-to-actions geleid tot meer leads of verkopen? In deze blogpost ga ik dieper in op data-analyse, welke inhoud een doel dient, en wat het aantal bezoekers op je website je vertelt.
ANALYSEER DATA EN BLIJF TESTEN
Neem even de tijd om te kijken naar wat je doet en wat het oplevert: voor sommigen is dit zeer plezierig, voor anderen slechts een verplichting. Toch leidt het analyseren van data altijd tot nieuwe relevante inzichten.
Gelukkig zijn er veel tools zoals Hotjar en Google Analytics om je hierbij te helpen. Hoeveel mensen bezoeken je website? Via welke kanalen? Wat werkte? Deze inzichten helpen je om mogelijke vervolgacties aan te pakken.
Zet direct nieuwe gebruikerstests op na de wijzigingen. Als je tijd beperkt is, houden gebruikerstests je in ieder geval op de hoogte van wat je gebruikers willen en nodig hebben. Als je je product wilt blijven ontwikkelen, is het belangrijk om niet alleen je gebruikers te begrijpen, maar ook om je eigen ideeën voortdurend te ontwikkelen.
WEES NIET BANG OM FOUTEN TOE TE GEVEN
Iedereen maakt weleens fouten. Het kan zijn dat een functie niet de reactie opriep die je had verwacht van gebruikerstests. Misschien was je interpretatie verkeerd, of je hebt niet naar alle gegevenspunten gekeken. Misschien was je op de een of andere manier bevooroordeeld. Er kunnen tal van mogelijke redenen zijn. Belangrijk is om te begrijpen wat er is gebeurd, waarom je ongelijk had en dat je begrijpt hoe je verder moet. Wat zijn de oplossingen?
Jij bent verantwoordelijk voor het team, je leidt ze. Hun vertrouwen is een belangrijk onderdeel van je succes. Zorg ervoor dat je hun vertrouwen behoudt door je fout toe te geven aan zowel het team als in vergaderingen. Laat mensen zien dat het team jouw volledige steun heeft. Presenteer je oplossing, maar leg ook uit waarom deze fout is gebeurd en hoe je deze fout zult voorkomen.
Hulp nodig?
STAKEHOLDER MANAGEMENT
Nu je je strategie hebt geëvalueerd en hebt gezien wat goed ging en wat verbeterd moet worden, is het tijd om alle belanghebbenden bij te werken. Neem ze mee door het volledige scala van wat je hebt geleerd. Zorg ervoor dat iedereen op dezelfde pagina zit. Maak een duidelijk document met daarin alle inzichten die je hebt opgedaan. Zorg ervoor dat bovenaan een samenvatting staat, zodat belanghebbenden kunnen beslissen of ze al dan niet dieper moeten graven.
Er zijn zeer handige tools om belanghebbenden bij te werken tijdens je proces. Mijn persoonlijke voorkeur is Miro. Ik gebruik Miro om mindmaps te maken, zodat alle belanghebbenden inzicht kunnen hebben in mijn onderzoekproces wanneer ze dat nodig hebben.
GEBRUIK JE NIEUWE INZICHTEN
Je hebt wat nieuwe inzichten opgedaan tijdens je evaluatieproces. Gebruik deze inzichten. Zorg ervoor dat je erover rapporteert en dat ze worden opgenomen in je nieuwe strategie. Zorg ervoor dat gemaakte fouten lessen zijn geworden en dat je je strategie hebt aangepast zodat fouten niet kunnen worden herhaald. Leer, pas aan, ontwikkel en optimaliseer. Op deze manier blijf je altijd boven op de behoeften en wensen van de gebruikers.