Businesscase heycar

Heycar wil de markt uitdagen in hoe klanten hun volgende auto vinden en kopen. Ze zijn een snelgroeiende startup in het centrum van Berlijn die streeft naar herdefiniëring van de markt voor gebruikte auto’s door expliciet de focus te leggen op voertuigen, dealers en servicekwaliteit.

Klantgerichtheid staat centraal in hun bedrijf, daarom investeren ze in het toepassen van geavanceerde technologieën Ze zijn voornemens om leider in deze branche te worden. Ze hebben een onafhankelijke, flexibele en diep ondernemende cultuur opgebouwd, terwijl ze worden ondersteund door belangrijke spelers in de auto-industrie.

In augustus 2021 werd ik gevraagd om te werken aan een pilotproject voor de Nederlandse markt. De website in Nederland was nog niet gelanceerd. Heycar vroeg me om een volledig e-commerce platform te creëren voor tweedehands auto’s. Ze wilden weten of het product zoals het was, zou aansluiten bij de behoeften van gebruikers in de Nederlandse markt, hoe gebruikers online zochten en wat hen zou weerhouden van een aankoop. Met andere woorden: wat hebben gebruikers nodig om zich veilig genoeg te voelen om online een tweedehands auto te kopen?

UX-ONDERZOEK

Ik heb kwantitatief en kwalitatief gebruikersonderzoek uitgevoerd om ervoor te zorgen dat we het product aanpasten aan de behoeften van de gebruikers. Via interviews, enquêtes, vragenlijsten en tests op het prototype kwamen we steeds meer te weten.

CRO-OPTIMALISATIE

Waar vindt de drop-off plaats in de funnel? We stelden hypotheses op over waarom dit gebeurde en hebben deze getest. Samen met het ontwikkelingsteam hebben we verbeteringen doorgevoerd om de conversieratio (CRO) te verhogen. Wat is er nodig om vertrouwen in de funnel te vergroten?

E-commerce

Als e-commerce platform dat producten van deze waarde verkoopt, was het interessant om te ontdekken wat mensen nodig hadden om voldoende vertrouwen te hebben om online een auto te kopen, ondanks dat ze de auto nog nooit in het echt hadden gezien.

CRM-IMPLEMENTATIE

In dit project heb ik ook de basis gelegd voor het CRM-systeem. Ik zorgde ervoor dat de workflows en automatisering op hun plaats waren, alle eigenschappen waren toegevoegd en dat het systeem volledig klaar was voor de lancering.

Eline is een capabele en zeer toegewijde UX-onderzoeker en productmanager. Ze trad toe tot ons kleine Nederlandse team, dat in feite een start-up was en zich richtte op UX-intelligentie. Ze nam al snel extra verantwoordelijkheden op zich in het beheer van productontwikkeling, de uitvoering van de lancering en het verbeteren van ons aanbod voor automotive e-commerce.

Eline heeft bewezen populair te zijn en een toonaangevend lid van het team. Zowel intern als extern werd ze zeer goed beoordeeld.

Eline heeft een goed ontwikkelde werkethiek, ze is een ondernemer die in staat is om hoogwaardig werk te leveren zonder eindeloos toezicht; ze beschikt over uitstekende technische- en managementvaardigheden en een schat aan ervaring, enthousiasme en loyaliteit.

Ik zou Eline aanbevelen als een waardevolle aanwinst voor elke organisatie.

Chris Wood

DIRECTEUR E-COMMERCE-ONTWIKKELING

Dingen veranderen gaandeweg

Hoewel ik in eerste instantie was aangenomen als UX-designer voor dit project, veranderden dingen gaandeweg. Dit keer was het mijn rol die tijdens het project veranderde. Soms was er niemand anders beschikbaar om een bepaalde taak uit te voeren, dus nam ik de leiding. Er was niemand om ons HubSpot CRM te implementeren, dus zorgde ik ervoor dat de basis gelegd werd. Ik heb de benodigde workflows gemaakt. Bovendien zorgde ik ervoor dat alle inhoud, automatisering en eigenschappen werden geïmplementeerd.

Het project had ook iemand nodig om het proces op het gebied van productbeheer te begeleiden. De overgang van gebruikersonderzoek naar productmanagement voelde voor mij als een zeer logische stap. Mijn werk beperkte zich niet alleen tot het zorgen dat alle afdelingen op één lijn lagen en functies naar voren duwden die de CRP en de gebruikerservaring zouden verbeteren. Tegen het einde was ik ook bezig met het creëren van de benodigde juridische documenten, werkte ik nauw samen met de ontwerpafdeling, vertaalde ik, huurde ik mensen in, vergrootte ik de capaciteiten van het team, beheerde ik contentcreatie, coördineerde ik meerdere teams en wat er nog meer nodig was om het project gaande te houden met een tempo dat het succes van de pilot zou waarborgen.

De pilot moest investeerders overtuigen dat e-commerce succesvol kon zijn in deze branche, wat betekende dat er veel op het spel stond met strikte deadlines. De relatief kleine omvang van de markt in Nederland betekende dat dit de ideale plek was om te experimenteren, en als sommige experimenten mislukten, konden andere markten hiervan leren en voorkomen dat fouten werden herhaald. Dit maakte het project dubbel interessant, omdat er volop ruimte was voor onderzoek, implementatie van onze bevindingen en optimalisatie ervan.

TAKEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN
Het creëren van een e-commerce platform voor tweedehands auto's

Ik zal alles op alles zetten om het product succesvol te maken. Ik ben nooit bang geweest om in actie te komen of juist een stap terug te doen wanneer dat nodig is.

Toezicht houden op elke stap van de reis van jouw product naar de markt.

Ontdekken wat gebruikers willen en samenwerken met de ontwerp- en ontwikkelingsteams om dit te realiseren.

Het mogelijk maken om HubSpot in ons ecosysteem te integreren om de gebruikerservaring te verbeteren.